”Ni hade med allt det jag ville ha hjälp med och det kändes tacksamt att kunna lägga det ansvaret på något annan” – Simon Larsson, Jonab
Om uppdraget
Södra infarten är samlingsnamnet för ett större infrastrukturprojekt som ska knyta ihop E6:an med hamnen, öka trafiksäkerhet längs vägarna samt förbättra miljön för de boende i området. Vabon har varit en del av projektet under flera års tid, och i samband med etapp ”Ledningspaket 2”, fick vi förtroendet av Jonab att ta hand om alla arbeten kopplat till vår expertis.
Efter ett intensivt första halvår av 2025 berättar Simon Larsson, Jonab, hur arbetet har gått
Vem är Simon Larsson?
Jag kommer ursprungligen från Småland men flyttade hit 2009 för att studera på högskolan i Halmstad. Jonab blev en del av examensarbetet och jag började som anställd 2012 där jag haft olika uppdrag och roller genom åren – arbetsledare, inom kalkyl, platschef, entreprenadingenjör.
13 år är lång tid i branschen. Vad har fått dig att vilja stanna hos Jonab?
Jonab har vuxit mycket sedan jag började här och jag har utvecklats tillsammans med företaget. Det är ett varierande jobb med många olika arbetsuppgifter – på något sätt är varje projekt är unikt så det blir mycket nytt varje gång. Det i kombination med trevliga och kunniga medarbetare har fått mig att stanna kvar så länge och trivas så bra, och på samma sätt som Jonab värnar om sina anställda internt vill vi göra detsamma med våra leverantörer och kunder.
Berätta mer!
Jonab är välkända för kvalitet och goda kundrelationer i området, så när vi tittar på nya jobb är det viktigt att de vi tar oss an jobbet med delar samma värderingar i grunden. Vi har många samarbeten där vi vet att det funkar och kan förvänta oss kvalitet och det värderar vi högt i ett anbudsskede.
Beskriv projekt Södra infarten:
Hela Södra infarten handlar om att knyta ihop hamnen med E6:an. Projektet är uppdelat i flera etapper där vi just nu befinner oss i ”ledningspaket 2”.
Etappen är ett slags förberedande projekt för ett av landfästena till en ny bro över västkustbanan. Jonab har gjort bankbålning, pålat för ledningar och lagt om spill- och dricksvattenledningar eftersom de gamla låg i vägen för brofästet.
Vad har varit mest utmanande?
På grund av begränsat arbetsområde, många moment och stora rör har hela logistiken kring att hålla tidsplanen varit en utmaning. Det var mycket som inte gick vår väg till en början så tiden började rinna iväg. Där och då kändes det tufft, men efter en rejäl brainstorming som mynnade ut i en noggrann tidsplanering hittade vi på något sätt nya lösningar. Så nu känns läget stabilt inför slutfasen!
Något du är extra stolt över?
Det är på samma tema: att vi tillsammans fick ihop det givet utmaningarna, höll tiden till slut – och är där vi är idag med en nöjd beställare!
Hur kom Vabon in i bilden?
Ni var inne redan i anbudsfasen och gav offert. Kalkylavdelningen fick en bra bild av ert bemötande och upplevde att ni verkade insatta i era priser – och sen när vi blev tilldelade projektet blev jag glad att se att ni kunde leverera en helhet inom VA. Ni hade med allt det jag ville ha hjälp med: svetsning, provtryckning inklusive kvävgasfyllning, mekanisk rengöring samt förbipumpning och det kändes tacksamt att kunna lägga det ansvaret på något annan.
Detta är ditt första större projekt med Vabon. Hur skulle du beskriva upplevelsen av oss med tre ord:
Väldigt lösningsorienterade – både när det gäller personal och lösningar på plats
Kompetenta inom området
Smidiga att samarbeta med
Finns det någon särskild händelse eller erfarenhet från projektet du skulle vilja lyfta?
När det kommer till Vabon så är det handlingskraften i både fält och projektledning. I vissa moment som t.ex. förbipumpning fick vi en tuff start, och även i andra arbeten har förutsättningarna ändrats för er längs vägen – men ni har alltid tagit tag i problemen, styrt upp och agerat snabbt så att vi ändå blivit klara i tid.
Vilket tips du skulle vilja ge till någon som är i startgroparna av ett liknande projekt?
Man kan verkligen inte planera in för mycket förarbete när det kommer till att ha koll på vad som finns i marken! Se till att ta tiden att gräva fram ledningar i tid och ha koll på hur de går, vilka dimensioner och nivåer allt ligger på. Det är tid ni har igen senare av att ha koll på i ”skarpt läge”.
Södra infarten – Halmstad
”Ni hade med allt det jag ville ha hjälp med och det kändes tacksamt att kunna lägga det ansvaret på något annan” – Simon Larsson, Jonab
Om uppdraget
Södra infarten är samlingsnamnet för ett större infrastrukturprojekt som ska knyta ihop E6:an med hamnen, öka trafiksäkerhet längs vägarna samt förbättra miljön för de boende i området. Vabon har varit en del av projektet under flera års tid, och i samband med etapp ”Ledningspaket 2”, fick vi förtroendet av Jonab att ta hand om alla arbeten kopplat till vår expertis.
Efter ett intensivt första halvår av 2025 berättar Simon Larsson, Jonab, hur arbetet har gått
Vem är Simon Larsson?
Jag kommer ursprungligen från Småland men flyttade hit 2009 för att studera på högskolan i Halmstad. Jonab blev en del av examensarbetet och jag började som anställd 2012 där jag haft olika uppdrag och roller genom åren – arbetsledare, inom kalkyl, platschef, entreprenadingenjör.
13 år är lång tid i branschen. Vad har fått dig att vilja stanna hos Jonab?
Jonab har vuxit mycket sedan jag började här och jag har utvecklats tillsammans med företaget. Det är ett varierande jobb med många olika arbetsuppgifter – på något sätt är varje projekt är unikt så det blir mycket nytt varje gång. Det i kombination med trevliga och kunniga medarbetare har fått mig att stanna kvar så länge och trivas så bra, och på samma sätt som Jonab värnar om sina anställda internt vill vi göra detsamma med våra leverantörer och kunder.
Berätta mer!
Jonab är välkända för kvalitet och goda kundrelationer i området, så när vi tittar på nya jobb är det viktigt att de vi tar oss an jobbet med delar samma värderingar i grunden. Vi har många samarbeten där vi vet att det funkar och kan förvänta oss kvalitet och det värderar vi högt i ett anbudsskede.
Beskriv projekt Södra infarten:
Hela Södra infarten handlar om att knyta ihop hamnen med E6:an. Projektet är uppdelat i flera etapper där vi just nu befinner oss i ”ledningspaket 2”.
Etappen är ett slags förberedande projekt för ett av landfästena till en ny bro över västkustbanan. Jonab har gjort bankbålning, pålat för ledningar och lagt om spill- och dricksvattenledningar eftersom de gamla låg i vägen för brofästet.
Vad har varit mest utmanande?
På grund av begränsat arbetsområde, många moment och stora rör har hela logistiken kring att hålla tidsplanen varit en utmaning. Det var mycket som inte gick vår väg till en början så tiden började rinna iväg. Där och då kändes det tufft, men efter en rejäl brainstorming som mynnade ut i en noggrann tidsplanering hittade vi på något sätt nya lösningar. Så nu känns läget stabilt inför slutfasen!
Något du är extra stolt över?
Det är på samma tema: att vi tillsammans fick ihop det givet utmaningarna, höll tiden till slut – och är där vi är idag med en nöjd beställare!
Hur kom Vabon in i bilden?
Ni var inne redan i anbudsfasen och gav offert. Kalkylavdelningen fick en bra bild av ert bemötande och upplevde att ni verkade insatta i era priser – och sen när vi blev tilldelade projektet blev jag glad att se att ni kunde leverera en helhet inom VA. Ni hade med allt det jag ville ha hjälp med: svetsning, provtryckning inklusive kvävgasfyllning, mekanisk rengöring samt förbipumpning och det kändes tacksamt att kunna lägga det ansvaret på något annan.
Detta är ditt första större projekt med Vabon. Hur skulle du beskriva upplevelsen av oss med tre ord:
Finns det någon särskild händelse eller erfarenhet från projektet du skulle vilja lyfta?
När det kommer till Vabon så är det handlingskraften i både fält och projektledning. I vissa moment som t.ex. förbipumpning fick vi en tuff start, och även i andra arbeten har förutsättningarna ändrats för er längs vägen – men ni har alltid tagit tag i problemen, styrt upp och agerat snabbt så att vi ändå blivit klara i tid.
Vilket tips du skulle vilja ge till någon som är i startgroparna av ett liknande projekt?
Man kan verkligen inte planera in för mycket förarbete när det kommer till att ha koll på vad som finns i marken! Se till att ta tiden att gräva fram ledningar i tid och ha koll på hur de går, vilka dimensioner och nivåer allt ligger på. Det är tid ni har igen senare av att ha koll på i ”skarpt läge”.
Uppdragsgivare
Jonab
Varaktighet
Våren 2025
Utförda tjänster
PE svetsning
Provtryckning
Förbipumpning
Mekanisk rengöring
TV-inspektion