Att lägga ledningar under mark kan vara en utmaning i sig – men sker arbetet i en stadskärna skruvas komplexiteten upp (och felmarginalerna ned) ytterligare ett par varv. Detta var ingången till vårt samarbete med Skanska i Växjö. Hör Erik och Joel berätta mer!
Om uppdraget
”Vi fick snabbt fick ett bra intryck och blev involverade i er plan för hur allt skulle gå till” – Erik Johannesson, Skanska
Sandgärdsgatan i Växjö är ett populärt gångstråk som utgörs av uteserveringar, glaskonst och handel – men markbeläggningen är gammal och sliten och ledningarna under mark börjar bli i behov av att bytas ut. Därför tog kommunen beslutet att renovera gatan.
Arbetet drog igång i augusti 2024 och väntas vara klart under 2027. I dagsläget har Skanska har hand om helhetskonceptet kring etapp 1 och 2 – med restauranger, butiker etc i drift under tiden arbetet pågår.
Som utomstående slås man av det centrala läget. Vilka utmaningar har detta inneburit för er som jobbat med det? ”Givet det geografiska läget har det varit svårt att planera framfarten och veta exakt när varje verksamhet drabbas av att vi passerar”, säger Joel.
Erik utvecklar: ”Skallkravet från kommunen var att alla arbeten ska löpa på i symbios med att verksamheterna håller öppet. Och med hänsyn till hur viktig semesterperioden är för butiker och restauranger, har vi inte kunnat jobba under sommaren – som annars anses vara de ”bästa” månaderna för den här typen av jobb. Men vi är positivt överraskade över hur bra det ändå har flutit på, samt hur bra responsen från företag och invånare har varit. ”
Hur kom Vabon in i bilden?
Erik: ”När vi förstod omfattningen insåg vi ganska snabbt att vi inte löser pumpningen själva och ville ha någon som tar hand om den biten från start till mål – och sköter sig själva under tiden. Vi hade viss koll på Vabon sedan tidigare projekt och tog en kontakt i april 2024”
”Där och då var vi ganska nollställda kring hur allt skulle gå till, men vi fick ett bra intryck och blev snabbt involverade i er plan för hur allt skulle gå till. På den vägen var det! ”, säger Joel.
Vad är intrycket av oss under projektets gång?
”Bra! Vi känner att vi fått det vi efterfrågade och har inte behövt bry oss om pumpdelen i projektet”, säger Erik och fortsätter:
”En annan fördel har varit den breda kompetens Vabon besitter inom bolaget och att ni därigenom har kunnat hjälpa oss lösa problem som dykt upp längs vägen. Exempelvis har det faktum att ni även har personal som kan extrudersvetsa verkligen underlättat när vi skulle ansluta sticken och behövde dimensionera upp rören så att en anborrning inte längre var möjlig!” Tre ord att förknippa Vabon med
Proffsiga
Självständiga
Oerhört flexibla
… kan ni utveckla den sista punkten? ”Det finns mycket att säga, men det mest slående var nog när vi stötte på problem med pumparna en fredagskväll i september och ni såg till att både nya pumpar samt personal var på plats redan måndag morgon”, säger Joel.
Vad händer här näst för egen del?
”I närtid är det mycket planering innan vi tar oss an den än mer utmanande etapp 2 tillsammans”, säger Erik.
”Man ska aldrig byta ut ett vinnande koncept” ,tillägger Joel
Sandgärdsgatan Växjö
Att lägga ledningar under mark kan vara en utmaning i sig – men sker arbetet i en stadskärna skruvas komplexiteten upp (och felmarginalerna ned) ytterligare ett par varv. Detta var ingången till vårt samarbete med Skanska i Växjö. Hör Erik och Joel berätta mer!
Om uppdraget
”Vi fick snabbt fick ett bra intryck och blev involverade i er plan för hur allt skulle gå till”
– Erik Johannesson, Skanska
Sandgärdsgatan i Växjö är ett populärt gångstråk som utgörs av uteserveringar, glaskonst och handel – men markbeläggningen är gammal och sliten och ledningarna under mark börjar bli i behov av att bytas ut. Därför tog kommunen beslutet att renovera gatan.
Arbetet drog igång i augusti 2024 och väntas vara klart under 2027. I dagsläget har Skanska har hand om helhetskonceptet kring etapp 1 och 2 – med restauranger, butiker etc i drift under tiden arbetet pågår.
Som utomstående slås man av det centrala läget. Vilka utmaningar har detta inneburit för er som jobbat med det?
”Givet det geografiska läget har det varit svårt att planera framfarten och veta exakt när varje verksamhet drabbas av att vi passerar”, säger Joel.
Erik utvecklar:
”Skallkravet från kommunen var att alla arbeten ska löpa på i symbios med att verksamheterna håller öppet. Och med hänsyn till hur viktig semesterperioden är för butiker och restauranger, har vi inte kunnat jobba under sommaren – som annars anses vara de ”bästa” månaderna för den här typen av jobb. Men vi är positivt överraskade över hur bra det ändå har flutit på, samt hur bra responsen från företag och invånare har varit. ”
Hur kom Vabon in i bilden?
Erik: ”När vi förstod omfattningen insåg vi ganska snabbt att vi inte löser pumpningen själva och ville ha någon som tar hand om den biten från start till mål – och sköter sig själva under tiden.
Vi hade viss koll på Vabon sedan tidigare projekt och tog en kontakt i april 2024”
”Där och då var vi ganska nollställda kring hur allt skulle gå till, men vi fick ett bra intryck och blev snabbt involverade i er plan för hur allt skulle gå till. På den vägen var det! ”, säger Joel.
Vad är intrycket av oss under projektets gång?
”Bra! Vi känner att vi fått det vi efterfrågade och har inte behövt bry oss om pumpdelen i projektet”, säger Erik och fortsätter:
”En annan fördel har varit den breda kompetens Vabon besitter inom bolaget och att ni därigenom har kunnat hjälpa oss lösa problem som dykt upp längs vägen. Exempelvis har det faktum att ni även har personal som kan extrudersvetsa verkligen underlättat när vi skulle ansluta sticken och behövde dimensionera upp rören så att en anborrning inte längre var möjlig!”
Tre ord att förknippa Vabon med
… kan ni utveckla den sista punkten?
”Det finns mycket att säga, men det mest slående var nog när vi stötte på problem med pumparna en fredagskväll i september och ni såg till att både nya pumpar samt personal var på plats redan måndag morgon”, säger Joel.
Vad händer här näst för egen del?
”I närtid är det mycket planering innan vi tar oss an den än mer utmanande etapp 2 tillsammans”, säger Erik.
”Man ska aldrig byta ut ett vinnande koncept” ,tillägger Joel
Uppdragsgivare
Skanska
Varaktighet
2024-pågående
Utförda tjänster
Extrudersvetsning
Proppning
Förbipumpning