På uppdrag av NRC Group har Vabon varit en del av den nya Godsbangården som växer fram på Händelö i Norrköping.
Om uppdraget
På uppdrag av NRC Group har Vabon varit en del av den nya Godsbangården som växer fram på Händelö i Norrköping. Vi träffade Oscar, Mikael och Gabriel som var med att ta med oss i offertläge – och har funnits med i bilden sedan dess.
Lite bakgrund kring projektet!
Godsbangården som i dagsläget finns i centrala Norrköping ska förflyttas på uppdrag av Trafikverket. Detta gör man bland annat för att avlasta innerstaden från allt vad godstransporter innebär samt ge plats för Ostlänken. Man kan säga att det är ett så kallat ”av-och-på-projekt för Vabons del. Det kan vara svårt att planera långsiktigt då det är en logistisk utmaning med många etapper och ett relativt tight tidsschema. Ett mycket kul projekt med utmaningar!
Berätta lite om era roller?
Mikael: Hittills har jag arbetat som platschef mark men har nu gått in som projektchef för projektet och är även Tf platschef för samtliga BEST-arbeten (Bana, El, Signal & Tele).
Oscar: Jag har nyligen tagit över rollen som platschef mark men fram till dess har min uppgift varit att föra dialog med underleverantörer, hantera inköp/logistik och ansvara för den övergripande planeringen.
Gabriel: Jag är den som styr den dagliga produktionen med grävmaskiner, lastbilar och yrkesarbetare.
Hur kommer det sig att ni valde att ta kontakt med Vabon?
Det var genom ett tips från en intern kontakt som Vabon kom på tal då det behövdes en helhetspartner som tog ansvar från A till Ö. Samarbetet har fungerat bra, där den löpande dialogen och flexibiliteten under projektets gång har varit nyckelfaktorer. Det har alltid funnits svetsare vid behov!
Är det något särskilt ni skulle vilja lyfta?
En särskild utmaning har varit att hammarborra för brandvatten! Där jobbade vi med begränsade tider i spår på grund av tågtrafiken.
Vi bad dom att beskriva Vabon med tre ord, men tre räckte inte!
Flexibilitet Kunskap Lösningsorienterade Problemlösare i gropen Bra kompetens bland svetsare, en trygghet
Intressant fakta om projektet:
Projektet startade i augusti -22 och pågår fram till november -24 och man har lagt 3400m 250-rör och placerat ut 13 brandposter. Den gamla godsbangården hade plats för 630m långa tåg medan den nya har kapacitet för 750m vilket innebär möjlighet för mer last vid varje transport vilket är mer effektivt och har lägre klimatpåverkan.
Godsbangården Norrköping
På uppdrag av NRC Group har Vabon varit en del av den nya Godsbangården som växer fram på Händelö i Norrköping.
Om uppdraget
På uppdrag av NRC Group har Vabon varit en del av den nya Godsbangården som växer fram på Händelö i Norrköping. Vi träffade Oscar, Mikael och Gabriel som var med att ta med oss i offertläge – och har funnits med i bilden sedan dess.
Lite bakgrund kring projektet!
Godsbangården som i dagsläget finns i centrala Norrköping ska förflyttas på uppdrag av Trafikverket. Detta gör man bland annat för att avlasta innerstaden från allt vad godstransporter innebär samt ge plats för Ostlänken. Man kan säga att det är ett så kallat ”av-och-på-projekt för Vabons del. Det kan vara svårt att planera långsiktigt då det är en logistisk utmaning med många etapper och ett relativt tight tidsschema. Ett mycket kul projekt med utmaningar!
Berätta lite om era roller?
Mikael: Hittills har jag arbetat som platschef mark men har nu gått in som projektchef för projektet och är även Tf platschef för samtliga BEST-arbeten (Bana, El, Signal & Tele).
Oscar: Jag har nyligen tagit över rollen som platschef mark men fram till dess har min uppgift varit att föra dialog med underleverantörer, hantera inköp/logistik och ansvara för den övergripande planeringen.
Gabriel: Jag är den som styr den dagliga produktionen med grävmaskiner, lastbilar och yrkesarbetare.
Hur kommer det sig att ni valde att ta kontakt med Vabon?
Det var genom ett tips från en intern kontakt som Vabon kom på tal då det behövdes en helhetspartner som tog ansvar från A till Ö. Samarbetet har fungerat bra, där den löpande dialogen och flexibiliteten under projektets gång har varit nyckelfaktorer. Det har alltid funnits svetsare vid behov!
Är det något särskilt ni skulle vilja lyfta?
En särskild utmaning har varit att hammarborra för brandvatten! Där jobbade vi med begränsade tider i spår på grund av tågtrafiken.
Vi bad dom att beskriva Vabon med tre ord, men tre räckte inte!
Flexibilitet
Kunskap
Lösningsorienterade
Problemlösare i gropen
Bra kompetens bland svetsare, en trygghet
Intressant fakta om projektet:
Projektet startade i augusti -22 och pågår fram till november -24 och man har lagt 3400m 250-rör och placerat ut 13 brandposter. Den gamla godsbangården hade plats för 630m långa tåg medan den nya har kapacitet för 750m vilket innebär möjlighet för mer last vid varje transport vilket är mer effektivt och har lägre klimatpåverkan.
Uppdragsgivare
NRC Group
Varaktighet
På plats sedan augusti -22
Utförda tjänster
PE svetsning
Provtryckning
Installation av frostsäkert värmesystem