Hamnflytten är en del av de beslut kommunen kunde fatta i samband med att staten gav grönt ljust för Varbergstunneln 2013. Sverige är som nation världens tredje största exportör av trävaror och hamnen i Varberg blir en viktig punkt för aktörer inom skogsindustrin.
Om uppdraget
Nordväst om Varbergs nuvarande hamn har den nya Farehamnen tagit form för att skapa plats för den nya stadsdelen Västerport. Vi tog ett samtal med Mathias som genom sin roll på Aarsleff varit på plats sedan början av 2023.
Berätta kort om dig själv!
Jag kommer ifrån Danmark, är 32 år och har varit platschef för projekt Farehamnen i Varberg under 1,5år.
Sedan tre år tillbaka har jag arbetat som byggnadsingenjör för Per Aarsleff och har tidigare varit en del av ett projekt vid Danmarks högsta höghus, men det här var mitt första hamnprojekt!
Vad finns att säga om projektet?
Varberg Farehamnen är en hamnförlängning och modernisering av den befintliga industrihamnen. Den består av 90 000 m2 terminalyta, inkl. 365 meter betongkaj och 140 meter lång pir, som står på 50 meter långa stålstolpar. Under kajen och piren finns flera kilometer kanalisation, vattenledningar och dagvattenledningar.
… och din roll i det? Projektet är ganska komplext med många olika aktörer och min roll har varit att samordna och planera mellan dessa och säkerställa att kvaliteten uppfyller de givna kraven för projektet.
Vad har Vabon varit med och utfört?
Vabon har svetsat samman alla våra vattenledningar på hela projektet – alla under asfalten och de under kajen och piren! De har även hjälpt till att färdigställa dagvattenledningarna under piren, samt provtryckt i flera etapper med gas.
Har du någon tidigare erfarenhet av oss?
Eftersom detta är mitt första projekt i Sverige har jag inte haft någon tidigare erfarenhet av er. Vi har dock varit mycket nöjda med er insats på projektet! Om jag skulle beskriva Vabon med tre ord hade det blivit flexibla, professionella och samarbetsvilliga.
Under din tid i Farehmanen, finns det någon särskild händelse du skulle vilja lyfta?
Jag var väldigt spänd på hur vi skulle utföra de arbeten som skulle göras under 160 tons tunga betongelement bara 2 meter över havet. Detta var dock inga problem för er och ni tog er an uppgiften med rätt inställning. Tillsammans löste vi uppgiften utan problem, även om vågorna på havet inte gav de mest optimala arbetsförhållandena
Vad händer härnäst för egen del?
Efter detta projekt kommer jag att åka tillbaka till Danmark och vara med och bygga ett nytt höghus!
Farehamnen Varberg
Hamnflytten är en del av de beslut kommunen kunde fatta i samband med att staten gav grönt ljust för Varbergstunneln 2013. Sverige är som nation världens tredje största exportör av trävaror och hamnen i Varberg blir en viktig punkt för aktörer inom skogsindustrin.
Om uppdraget
Nordväst om Varbergs nuvarande hamn har den nya Farehamnen tagit form för att skapa plats för den nya stadsdelen Västerport. Vi tog ett samtal med Mathias som genom sin roll på Aarsleff varit på plats sedan början av 2023.
Berätta kort om dig själv!
Jag kommer ifrån Danmark, är 32 år och har varit platschef för projekt Farehamnen i Varberg under 1,5år.
Sedan tre år tillbaka har jag arbetat som byggnadsingenjör för Per Aarsleff och har tidigare varit en del av ett projekt vid Danmarks högsta höghus, men det här var mitt första hamnprojekt!
Vad finns att säga om projektet?
Varberg Farehamnen är en hamnförlängning och modernisering av den befintliga industrihamnen. Den består av 90 000 m2 terminalyta, inkl. 365 meter betongkaj och 140 meter lång pir, som står på 50 meter långa stålstolpar. Under kajen och piren finns flera kilometer kanalisation, vattenledningar och dagvattenledningar.
… och din roll i det?
Projektet är ganska komplext med många olika aktörer och min roll har varit att samordna och planera mellan dessa och säkerställa att kvaliteten uppfyller de givna kraven för projektet.
Vad har Vabon varit med och utfört?
Vabon har svetsat samman alla våra vattenledningar på hela projektet – alla under asfalten och de under kajen och piren! De har även hjälpt till att färdigställa dagvattenledningarna under piren, samt provtryckt i flera etapper med gas.
Har du någon tidigare erfarenhet av oss?
Eftersom detta är mitt första projekt i Sverige har jag inte haft någon tidigare erfarenhet av er. Vi har dock varit mycket nöjda med er insats på projektet! Om jag skulle beskriva Vabon med tre ord hade det blivit flexibla, professionella och samarbetsvilliga.
Under din tid i Farehmanen, finns det någon särskild händelse du skulle vilja lyfta?
Jag var väldigt spänd på hur vi skulle utföra de arbeten som skulle göras under 160 tons tunga betongelement bara 2 meter över havet. Detta var dock inga problem för er och ni tog er an uppgiften med rätt inställning. Tillsammans löste vi uppgiften utan problem, även om vågorna på havet inte gav de mest optimala arbetsförhållandena
Vad händer härnäst för egen del?
Efter detta projekt kommer jag att åka tillbaka till Danmark och vara med och bygga ett nytt höghus!
Uppdragsgivare
Aarsleff
Varaktighet
På plats sedan 2023
Utförda tjänster
PE svetsning
Provtryckning
TV-inspektion